I samarbete med Leader 3sam "Projekt Nordansjö" renoveras bagarstugan för kommande aktiviteter.
Nordansjö, det område där Fjällsjö Hembygdsgård ligger, är en helt outnyttjad resurs med goda utvecklingsmöjligheter.
Området har under de senaste 15  åren legat i en törnrosasömn. Vi som n engagerat oss i föreningen träffades för tre år sedan och beslöt oss för att återuppväcka den vackra och kulturhistoriska värdefulla miljön. Vi ser här en outnyttjad resurs som kan utvecklas till en attraktion för bygden samt för de som passerar på den intilliggande "Bävervägen".
Vi har igångsatt tre renoveringar med medel från Länsstyrelsen, bygdemedel och Riksantikvarieämbetet. Med medel från Länsstyrelsen restaureras vår byggnadsminnesförklarade kägelbana. Riksantikvarieämbetet bidrar tillett pedagogiskt projekt där vi visar hur en torparfamilj levde i självhushåll vid 1700-talets slut. Museibyggnaden restaureras nu med hjälp av bygdemedel.
Med projektet Nordansjö vill vi nu återuppliva verksamheten vid den förut mycket aktiva bagarstugan. Detta ser vi som den mest angelägna åtgärden för att återigen få Nordansjö levande och lockande för alla sorts aktiviteter.
En funktionell bagarstuga är mycket efterfrågad bland innevånare i Backe med omnejd.

Föreningen vill verka för bygdens utveckling. Anordna aktiviteter som skapar sammanhållning och trygghet.
Vårda vår Hembygdsgårds värdefulla miljöer.
Värna och lyfta fram vårt lokala kulturarv.
Öka ortens attraktion.
Skapa pedagogiska aktiviteter för barn, skolklasser och äldre. Bibehålla och utveckla lokalt hantverk.
Tillsammans med övriga föreningar skapa ett sammanhållet kulturområde.

Fjällsjö Hembygdsförening

Skapad av: Ingegerd Berglund (2023-10-01 00:09:07) Kontakta föreningen