Välkommen till Essingeöarnas Hembygdsförening!

Vi är en hembygdsförening i storstad, med ett program anpassat för storstaden och Essingeöarna.
Våra uppgifter är att lyfta fram vår lokalhistoria, bevaka vad som händer idag med våra öar och att via vår hemsida/webbsida och även via Facebooksida informera om dåtiden, nutiden och framtiden. Vi tar fram böcker och genomför olika arrangemang.
Vi erbjuder böckerna Si här har du Hessingen - boken om Stora Essingen - landet mitt i stan (utkom 2009) och Lilla Essingen - från sommarö via industriort till attraktiv sjöstad (utkom 2019).

Boken finns att köpa hos: ICA Essingen, Essinge Brogata/Disponentgatan 6 och hos Lilla Mamsens bageri, Essinge Brogata 15 samt hos Salong Kassar, Badstrandsvägen 29 eller maila/e-posta till: [email protected]

Vid vårt 40-årsjubileum 2023 gav vi ut en 28-sidig skrift som är gratis. Finns hos Lilla Mamsens bageri samt hos Salong Kassar.

Essingeöarnas Hembygdsförenings vandringar på Lilla och Stora Essingen annonseras alltid på våra hem- och Facebooksidor.
Andra vandringar på öarna är inte arrangerade av Essingeöarnas Hembygdsförening.
Privata vandringar (alltid mot en viss kostnad) förekommer i juni-september, där guiden dessvärre har uteblivit vid otjänlig väderlek.