Ubåten i Eslöv


från tidningsartikel i Åkermans arkiv.

Ubåten från Eslöv
Fjorton dagar innan den svenska marinen sjösatte sin första ubåt, inlöpte till Åkermans i Eslöv en beställning på en privat undervattensbåt. Åkermans erhöll 1.545 kronor i förskott från beställaren, mösseskräddare Ola Andersson, Eslöv.
Vad Andersson skulle med ubåt till, det har vi ingen aning om. Eslöv är föga känt för sina marina bedrifter, så det kan inte vara det. Men vi vet, att Ola Andersson var en påhittig person. Han säjs t ex ha konstruerat en kaffepanna, som spelade La Paloma när man hällde upp.
År 1904, medan vi fortfarande levde i union med Norge, fast det knakade. Medan de första stinkestånkorna hasade sig fram längs kostigarna, helt ovetande om kommande massiva fyrfiliga bilköer varje fredag i Stockholms utfarter. 1904, ett par år innan bröderna Wright i USA gjorde sin första flygtur med ett motordrivet plan, långt innan någon kunde tro att socialisterna nere i Skåne skulle ha nånting att skaffa med politiken i bondesamhället Sverige.

Detta år beställde mösseskräddare Ola Andersson sin ubåt.

Så här en pensionsålder efteråt har vi hittat detaljspecifikationer på Anderssons undervattensbåt. Det finns anteckningar om materialåtgång och använd arbetstid för olika yrkesmän. Och med ledning av de här anteckningarna kan vi räkna ut, ungefär hur Anderssons ubåt skulle se ut:

ImageSkrovet bestod av tre sektioner. En cylindrisk i mitten och två koniska i ändarna. Båten skulle bli ungefär 10 meter lång och väga 2 ton. Den kunde belastas med ytterligare 2 ton innan den sjönk. På mittsektionen fanns ett torn med lucka och förmodligen glasfönster.

Ola Anderssons undervattensbåt kom aldrig längre än till verkstadsgården. När skrovet var klart, skulle fartyget utrustas, men då räckte inte pengarna längre.
Länge låg det tomma ubåtsskrovet uppe på verkstadsgården, innan det en dag år 1930 begravdes på plåtslageritomten. Då var Ola Andersson själv död sedan tre år tillbaka.
Så här efteråt kan man väl tycka, att det var tur att denna privata undervattensbåt m/1904 aldrig kom i vattnet, eller under. Det drunknar många nog ändå.

För Åkermans del är nog utflykterna i det sjömilitära avslutade i och med ubåten 1904. Skulle nån ringa hit till Eslöv i dag och beställaen undervattensbåt, hänvisar vi honom till Kockums i Malmö.

Ångpannor var en stor artikel för Åkermans strax efter sekelskiftet. Det kan vara den här synen av färdiga ångpannor, som gav mösseskräddare Ola Andersson idén till en undervattensbåt.

Tillbaka

Förening:

Eslöfs museiförening

Skapad av: (2012-10-03 15:25:43) Kontakta föreningen
Ändrad av: Eslöfs museiförening (2018-12-13 08:48:38) Kontakta föreningen