Om oss

Dannemora hembygdsförening grundades 1944 och har som uppgift att verka för kultur- och miljövård i gruv- och vallonbruksområdet Österbybruk, Dannemora, Film och Morkarla.

Vår hembygdsgård ligger i en fin miljö  nära Österbybruks herrgård, med bl. a. ett flertal gamla byggnader, en fin trädgård, museum, fiskebod, smedja, grillplats och boulebana. Uteservering under tak och loppis.
Lantbruksmuséet är en fristående sektion som arbetar under hembygdsföreningen. Läs mer om Lantbruksmuseét här

Gruvgruppen arbetar med att göra gruvområdet i Dannemora besöksvänligt. Ett gruvmuseum har inrättats i det gamla gruvstallet. Öppet vissa lördagar under sommaren och för bokade grupper.

Vi brukar ha flera arrangemang, speciellt under sommarsäsongen, som skolavslutning, nationaldagsfirande, spelmansstämma, allsångskväll m.m. Servering med hembakat bröd på helgerna.

Året runt arbetar engagerade medlemmar varje torsdag f.m. med att hålla området i ordning och njuter av gemenskap och fika.