Sven Olov Andreasson (1937 - 2019)

Image

Hedersledamoten i Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund Sven Olov Andreasson, Karlstad har avlidit. Han var en välkänd och mycket uppskattad person inom den dalsländska hembygdsrörelsen efter att ha varit ordförande för Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund under 25 år, 1988 – 2013. Hans insats för de dalsländska hembygdsföreningarna kan inte nog betonas. Han bodde tidigare i Bengtsfors och som ordförande för Bengtsforstraktens hembygdsförening var han den drivande kraften för utvecklingen av Gammelgården och tillkomsten av Halmens Hus.

I egenskap av styrelseledamot och studieansvarig för Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund kom jag att ha mycket samarbete med Sven Olov Andreasson. Han hade stort intresse för dalsländsk hembygdslitteratur och mycket positivt inställd till nya bokprojekt för DFH. Han brukade alltid säga att ”Du får göra vilka böcker Du vill om Du skaffar fram pengarna”.  Boken ”Upperud – ett maritimt centrum” var nog den av DFH:s böcker som låg honom varmast om hjärtat. Han var uppväxt i Håverud med båtarna på Dalslands kanal och själv hade han arbetat som sjöman i ungdomen. När han skaffade familj blev han landkrabba och kom att göra karriär inom Arbetsförmedlingen. Det var så han hamnade i Bengtsfors.

Det är med stor saknad som vi minns Sven Olov Andreasson i hans krafts dagar och våra tankar går till hustrun Lisbeth och barnen Anna och Olov med familjer.

Gudrun Rydberg
Styrelseledamot och