Om oss

Dalhems Hembygdsförening bildades 1970 med 24 medlemmar och Rune Oppgården i spetsen som förste ordförande.
1985 hade folkmängden sjunkit till ca 300 och hembygdsföreningen hade 183 betalande medlemmar.

Nu är vi omkring 240 personer i den gamla socknen, numera församlingen Dalhem och i nuläget är vi ca 160 betalande medlemmar.

År 1805 var folkmängden 1299 personer, år 1858 var den 1781 personer.
Under nödåren 1867-68 utvandrade 107 personer från Dalhems socken till USA.

Den gamla landbygdssocknen, traditionellt indelad i rotarna Fagerdal, Tyllinge, Dalhem och Karlshult, med sina byar, gårdar och gods och rivna/skyltade torpställen, är om inte fornminnesrik, så historiskt intressant och naturskönt vild i många avseenden.
Dalhems areal uppgår till omkring 12 200 hektar snabbt växlande natur, med långsträckta dalgångar, barrskogsklädda höjder och åsar samt lövskogskantade sjöar.
Det är kanske föreningens viktigaste uppgift att hålla Dalhems historia, natur och näringsliv levande och kända. Att kunna visa för hemvändande ättlingar till människor som bott i Dalhem, var rötterna fanns och hur det då kunde sett ut. Som ett led i att hålla landsbygden vid liv - ett generellt mål för hembygdsrörelsen med dess läns- och riksförbund, till vilka även vi är anslutna.
Till föreningens uppgifter hör även viss byggnadsvård och förvaltning av kulturföremål.