Creative Commons-licens

Burs Hembygdsförening verkar för att bevara och underhålla historiska byggnader och föremål av kulturhistoriskt intresse samt hålla dem tillgängliga för allmänheten. Vi behöver ditt stöd för att förvalta detta arv. Markera ditt stöd genom att bli medlem (tryck på det blå fältet "Bli medlem" till höger i menyn) och skicka ett meddelande via formuläret "Skicka meddelande" nedan med uppgift om hur vi kan nå dig genom din e-postadress och ditt mobiltelefonnummer. Ditt bidrag kommer att uppskattas!

Föreningen har flera museer, en väderkvarn samt en Kulturstig genom fornarvet vid Bandlunde / Stavgard som hålls i stånd genom ideellt arbete.

Image

Kulturstigen underhålls, skyltas och hålls tillgänglig för allmänheten av Burs Hembygdsförening. För guidad visning kontakta Sören Gannholm.

Image

Såidemuseet vid Vesterlaus är uppbyggt kring ett gammalt "såide", dv.s plats för tjärbränning. Olika verktyg och andra föremål från det gamla jordbrukssamhället har samlats i några mindre byggnader på området. På platsen brukar föreningen ha en årlig fest kallad "såidefesten" med musik och grillning. av lamm och gris.

Image

Den gamla fattigstugan är belägen några hundra meter öster om kyrkan snett över vägen vid jätten Edmans staty. I fattigstugan förvaras också Jätten Edmans skor. På samma tomt som Fattigstugan finns ett Skolmuseum.

Image

Jätten Edman, född 1881 vid Bondarve,  blev 245 cm lång och vägde 230 kg. Han står staty vid avfarten mot När.

Image

Intill nämnda vägkorsning finns också ett medeltida ringkors av kalksten med otydliga inskrifter både på latin och med runor.

ImageCreative Commons-licens

Föreningen har ett arkiv inrymt i det gamla sockenmagasinet på bygdegårdstomten.

Kvarnen vid Kärne är belägen på Burgen intill nedfarten till Hörte fiskeläge och badstrand.

Missa inte att besöka Hörte (Herta) med ett fint fiskeläge och en av Gotlands familjevänligaste badstränder med en långgrund sandstrand. Här finns en länktill GEAB:s Geabkollen med aktuella badtemperaturer på Gotland.

Besök även Burs sockensida på burs.nu