Om oss

Att bo och vistas i Bredsättras varierande natur är som balsam för kropp och själ. Ingen annanstans på Öland finns ett så stort utbud av naturupplevelser. Allt finns här, bearbetat av väder och vind och människors och djurens arbete.

Bredsättra Hembygdskrets startades 29 okt 1955. Då främst för att reparera och underhålla bygdens kvarnar. Årsavgiften beslutades till 2 kr.
Vid Hembygdskretsens årsmötet den 29 april 1977 beslutades namnbyte till Bredsättra Hembygdsförening och årsavgiften till 5 kr.
År 2005 gick Sikehamns Hamnförening upp i Hembygdsföreningen och namnet beslutades till
Bredsättra-Sikehamn Hembygdsförening.
Nu ingår natursköna Kapelludden med fantastisk utsikt över Östersjön, Sankta Birgittas kapell och det monumentala korset i kalksten.

Föreningen har som uppgift är att bevara och förvalta dåtid, medverka i bygdens nutida utveckling och förmedla dåtiden och nutiden till framtiden i Bredsättra.