Kassmyra

Kassmyra eller Kastmyra. På 1700-talet tillkom båtsmanstorpet Kastmyra strax söder om Kassmyrasjön. Torpet tillhörde Hågelby, trots att det låg långt ifrån gården.På 1700-talet tillkom båtsmanstorpet Kastmyra strax söder om Kassmyrasjön. Torpet finns fortfarande kvar och har gett namn åt en gata i området. Markerna kring Broängen, Kassmyra och Skäcklinge ägdes till största del av gårdarna Hågelby och Skrävsta.

Tumbas första idrottsplats anlades 1928 på den plats där Kassmyraskolan nu ligger. Man byggde bastu ungefär vid skolans nuvarande huvudingång och hämtade vatten ur Kassmyraån. Vid sjöns nordöstra kant fanns en badplats. Vid den här tiden exploaterade man rullstensåsen som grustäkt.

Flera plantskolor fanns i området kring Kassmyra och Skäcklinge.

Huset ska finnas kvar, men jag vet inte exakt vilket det är, bara att det ligger nära Kassmyrasjön. Ungefärlig position utmärkt på kartan.

Botkyrka Hembygdsgille

Skapad av: Botkyrka Hembygdsgille (2014-06-22 11:24:56) Kontakta föreningen