Blekinge Hembygdsförbunds årsböcker

Blekingeboken Förbundet utger sedan 1923 en årlig publikation, de första åren under namnet ”Blekinge-bygder”, från 1927 ”Blekingeboken”.

Saknar du något nummer av Blekingeboken? Vi har fortfarande kvar diverse äldre årgångar.

Blekingeboken 2014 2014 års Blekingeboken, "Göholm", handlar om Göholms herrgård utanför Ronneby.

Blekingeboken 2015 2015 års Blekingeboken, "Genom linsen", i den presenteras några av Blekinges duktiga fotografer, både professionella och amatörer, från 1920-talet till idag.

Blekingeboken 2016 2016 års Blekingeboken, "Tidsbilder", handlar om S:t Laurentii/Heliga Kors kyrka i Ronneby.

Blekingeboken 2017 :  "1900-hundratalets kommunikationer",
handlar om kommunikationer till lands, till sjöss och i luften.
Boken består av 15 kapitel. Författarna är Hartvig Ahlstedt, Ingmar Elofsson, Per Lindblad,Ingmar Olofsson, Göran Olsson,Margareta Skogsgårdh, Arne Sonesson och Åke Werdenfels.

Blekingeboken 2018
Boken består av 26 kapitel och heter ”ROCKSCEN BLEKINGE 69-99”.
Det medföljer även 2 st cd-skivor.  SLUTSÅLD!

Blekingeboken 2019
"GRIBSHUNDEN 1495 medltidens modernaste skepp"
Skribenterna är Johan Rönnby, Niklas Eriksson, Ingvar Sjöblom, Tomas Persson
Siri Irskog och Marcus Sandekjer.

Blekingeboken 2020
"BLEKINGE"

Boken är ett verk av författaren och konstnären Björn Gidstam, Urshult.
Den beskriver Blekinge i text och bild.

Blekingeboken 2021
"Saker, föremål berättar Blekinges historia"

Till boken har valts ut 75 föremål som spänner från stenålder till samtid, från rik till fattig, från land till stad. Gemensamt för dem alla är att de berättar något om Blekinge. Vissa föremål känner du kanske igen medan andra ger dig nya perspektiv på länets historia.

Blekingeboken 2022
"Dansband Blekinge"

Årets upplaga har rubriken Dansband i Blekinge och innehåller ett antal artiklar skrivna av bland annat musiker som varit eller fortfarande är aktiva inom genren.Dansbanden i Blekinge har varit många och framgångsrika. Dansställen som Masten, Valje Nöje och Eringsboda Brunn har lockat danslystna under årtionden.

Blekingeboken 2023
"Blekinge Hembygdsförbund och Blekingeboken 100 år"

I år är det hundra år sedan Blekinge Hembygdsförbund bildades och hundra år sedan man beslöt att ge ut en årlig blekingebok. I årets bok uppmärksammas dessa båda jubileer genom två längre bidrag.
Boken är samtidigt en blandning av nya och tidigare publicerade artiklar.
Tanken är att visa Blekingebokens bredd och stimulera läsaren till upptäcksfärder i äldre årgångar. En guldgruva för den som är intresserad av Blekinge och dess natur- och kulturhistoria.

Böckerna finns att köpa hos Blekinge Hembygdsförbund tel.: 070 565 0778 eller [email protected], på Blekinge Museum och Ronneby Musei- och Hembygdsförening tel.: 076 00 77 065 eller ronnebymuseer@gmail.com.

Blekinge Hembygdsförbund

Skapad av: (2018-01-18 10:52:47) Kontakta föreningen