Orresta mejeri

I januari månad år 1896 bildades Orresta mejeriförening. Den bildades av ett 30-tal lantbrukare i bygden. De bildade en styrelse och den fick i uppdrag att hitta en lämplig tomt att bygga mejeriet på. Man hittade Skogsbacken i Orresta och i oktober samma år var mejerier klart. Till mejeriet levererade bygdens bönder mjölk. De körde sin mjölk till mejeriet med hjälp av häst och vagn. De som arbetade vid mejeriet var anställda som mejerister, maskinister, ystare, smörare eller mejeridrängar. I slutet av 1930-talet började man tillverka en ost vid namn Orresta Port Salut. Det var en ung skåning, Stig Lennart Bynke, som kom hit med receptet. Den ost som man idag kan köpa som Port Salut är en kopia av Orresta Port Salut. År 1927 sålde Orresta mejeriförening mejeriet till Mjölkcentralen. Mjölkcentralen drev mejeriet vidare till år 1939.När mejeriet lades ner flyttade Carl Nilssons Speceri & Diversehandel in i lokalen.

Björksta Hembygdsförening

Skapad av: Björksta Hembygdsförening (2015-12-13 18:42:45) Kontakta föreningen