Om oss

Bergsjö Hembygdsförening arbetar för att bevara och synliggöra vår lokala historia. Studiecirklar arbetar med dokumentation av den lokala bebyggelsen och de lokala karaktärerna och styrelsen arrangerar olika aktiviteter på Hembygdsgården. Historia Bergsjö Hembygds- och parkförening bildades 1926. Då inköptes markområdet "Hundskinnet" för 5000 kronor och byggnationer startade på parkområdet med serveringsbyggnad och dansbana under tak. Först 1941 var Hembygdsgården klar för invigning. År 1954 delades föreningen i en Hembygdsförening och en Parkförening. 1967 hade Parkföreningen ekonomiska problem som löstes av kommunen som i gengäld övertog Parkföreningens byggnader. Bergsjö Hembygdsförening äger ett stort antal byggnader. Ruthmansgården var klar 1958 och 1964 kunde Hazeliusgården i Älgered invigas och samma år var Jon Erik Östs födelsestuga på plats vid Hembygdsgården i Bergsjö.