Välkommen till Bergs Hembygdsgård

Bergs Hembygdsgård är sommartid den naturliga mötesplatsen för alla som bor eller vistas i Bergs socken. Den perfekta platsen för hemvändare att träffa bekanta.

Vanligtvis med början på Morsdag och hela sommaren fram till slutet av augusti bjuder hembygdsföreningen på digert sommarprogram.
Detaljprogrammet kan du läsa under ”Aktiviteter-VÅRA ARRANGEMANG”. Programmet kan ändras under sommaren. Så gå in ibland och se om det blivit några förändringar.
Från och med Midsommar är det varje söndag Servering, Loppis och Tombola. Ibland serveras även kolbulle och /eller flötgröt. En del söndagar kan det vara någon form av underhållning eller föredrag.

Du kan betala kontant eller med Swish, 123 419 98 81.

Från hembygdsgården har man tillgång till ett stort antal väl märkta vandringsleder runt och på Hoverberget och till Trollstigen - en barnstig i anslutning till hembygdsgården.

Historia

Bergs hembygdsgård invigdes 1937.  Det finns idag ett 20-tal gamla byggnader, den äldsta, en lada från 1561.  De flesta husen är från 1700- och 1800-talet och är hitflyttade från byarna runt om i socknen.  Den mest känd är Bingsta-smedjan där det under 100 år tillverkades de  berömda Bingsta-bössorna.

Bergs Hembygdsförening bildades den 6 februari 1921. Iden till att bilda en hembygdsföreningen hade väckts redan 1908 av Bergs Kretsloge, som 1909 bildade en hembygdskommitté.

Bergs Hembygdsförening

Skapad av: Bertil Glansberg (2020-01-28 14:08:40) Kontakta föreningen