Om oss

Vi är en tämligen ung, men mångsidig och aktiv hembygdsförening som grundades 21:a augusti 1986. Ni hittar oss i det lilla pittoreska fiskeläget Baskemölla, 5 km norr om Simrishamn.

Vår, enligt stadgarna, viktigaste uppgift är att bedriva kultur och traditionsbevarande verksamhet samt främja gemenskapen mellan boende i Baskemölla. Detta gör vi genom att vårda våra fastigheter och samlingar i Kråsebo ålabod, Ivan o Nisses garnbod och Willies hus. I ålaboden och garnboden har vi försökt att återskapa den gamla genuina atmosfären av tjärdoft i kombination med samlingar av gamla tidsenliga lokala fiskeredskap. Utanför Kråsebo bygger vi sakta men säkert upp en autentisk miljö, så som det såg ut när vi hade ett aktivt fiske.

Naturligtvis så är ålaboden och garnboden öppet under sommaren för visning, eller enligt överenskommelse för guidade besök.

Willies hus står även till förfogande för uthyrning för sammankomster upp till ca 45 personer.

Vi bedriver traditionsbevarande verksamheter såsom tobisfiske med handdragen not från land och fiskrökning enligt gamla lokala traditioner.

Landskapsvård där vi värnar om det öppna landskapet i gammal tappning och återställning av gamla miljöer i olika delar av byn.

Som kustråd i Hanöbuktsprojektet, bidrar vi med mycket arbete för att bevara och förbättra villkoren för Öringen i Oderbäcken, strax norr om byn.

Under höst och vinter så har vi PUB kvällar och bokklubbsverksamhet.

Vi har även en dokumentationsgrupp, vars främsta uppgift är att samla ihop och presentera all skriven dokumentation som finns om byn..

Gå nu in på menyn och se vad vi har att erbjuda. Här hittar du all information om oss, vad vi gör och vad vi kan erbjuda samt hur man blir medlem.

Välkomna