Gammelgården Kvinnersta

Hembygdsgården
Axberg-Hovsta hembygdsförening bildades 1978 och har fn. omkring 390 medlemmar. Vid sökandet efter en hembygdsgård riktades intresset på den gamla huvud-byggnaden till Kvinnersta gård. Örebro läns landsting hade köpt 1945 gården för att där bygga upp en lanthushålls-och lantbruks-skola. Sedan förre ägaren flyttat hade den gamla huvudbyggnaden stått tom, med en period som scoutgård och i slutet av 1970-talet tom med risk för förfall och rivning.

Landstinget gav hembygdsföreningen 1982 möjlighet att disponera och ansvara för byggnaderna och omgivande parkmiljö. Före tillträde lät landstinget upprusta byggnaderna utan att ändra dess karaktärer. Detta och föreningens eget arbete har skapat "Gammelgården" som är en samlingsplats för föreningen men också för andra föreningar och grupper.

Huvudbyggnaden bedöms vara en efterhand under 1800-talet till-byggd och ombyggd parstuga, ev. enkelstuga från 1700-talet. Huvud-man för Kvinnerstaskolan och därmed också Gammelgården är fr o m 2000 Örebro kommun.

Hembygdsföreningens målsättning:
- att slå broar mellan dåtid - nutid - framtid
- att ta tillvara, vårda och utveckla det lokala kulturarvet
- att medverka till att göra Axbergsbygden till en levande och
trivsam bygd.

Axberg-Hovsta Hembygdsförening

Skapad av: Axberg-Hovsta Hembygdsförening (2012-04-05 15:10:41) Kontakta föreningen
Ändrad av: Axberg-Hovsta Hembygdsförening (2022-02-21 16:18:25) Kontakta föreningen