Gravfältet i Perslund

Gravfältet i Perslund är lämningar från järnåldern, vilket betyder att det fanns ett samhälle redan för 2000 år sedan vid åsens fot. Gravfältet upptäcktes i slutet av 1800-talet. Det var när bönderna drev sina grisar den s.k. Svinavägen (Skogsgatan) till eklunden för att låta dem äta ekollon. Vid grisarnas bökande frilades gravsättningarna.

Arkeologiska undersökningar 1928 resulterade i att man fann brända människoben, träkol, prydnadsföremål och krukskärvor. Nya undersökningar 1986 visade, att gravfältet innehåller 53 fornlämningar i form av stensättningar, skeppssättning, kantställda stenar och stensamlingar, men sannolikt har fältet varit avsevärt större innan järnvägs- och vägbyggen raserade fornlämningarna.

Paviljongen i Perslund var känd som fest- och samlingsplats. I lunden (ovanpå resterna av gravfältet) byggde Nils Petter Jönsson vid förra sekelskiftet en nöjesanläggning med restaurang, groggveranda, kägelbana och dass bakom. Perslund var mycket välbesökt. Det anordnades dans, konserter, teater, utställningar mm. Det finns uppgifter om att vissa aktiviteter drog upp emot 1000 personer.

På söndagskvällen den 2 november 1930, efter ett möte i lokalen, brann Paviljong ner. Äldre åstorpsbor sade då, att det var straffet för att man dansade på förfädernas gravar.

Namnet Perslund tror man kommer från Petter som i gamla tider också skrevs som Per.

Paviljongen i Perslund före branden 1930

Åstorps Hembygdsförening