Aspeboda hembygdsförening

Berättarafton

”Koppargalten i Stora Aspan”

Koppargalten i Stora Aspan

Aspeboda hembygdsförening bjöd in till en berättarafton den 12 november i Smedsbo bystuga.

Tomas Jansson från Koppardykarna berättade on deras dykningar efter en sjunken koppargalt.

1667 gick en transport från kopparhyttan i Nedre Skog till Kopparvågen i Falun.

Då det hade klagats på att koppargaltarna från Skog var så små så gjordes det en större galt. En koppargalt väger mellan 300-600 kg. Det tog längre tid att tillverka den tyngre galten så transporten avgick lite senare på året. Den drogs av två oxar med gick igenom isen i Stora Aspan. Det var ett års arbete som försvann.

Vid dykningar hittades en timmerkonstruktion på botten som är 4x4 meter i yttermått och med en inre timmerkonstruktion 2x2 meter. Utrymmet mellantimmerväggarna var fyllda med grus så den stod stadigt på botten.

Den syns från ytan vid fint väder och ligger ca 2 meter under ytan och går mer till ca 5 meter under ytan.

Troligen har man tänkt sig att tömma den inre utrymmet och sedan bärga koppargalten.

Koppardykarna sög upp en massa sediment, ca 5 meter men hittade inte något.

Sikten och mörkret gör att det inte går att se eller filma något.

Möjligen ligger det något under ena hörnet av timmerkonstruktionen.

Dykarna känner att de har kommit till vägs ände så arbetet har numera avstannat.

25 intresserade åhörare hade samlats och efter Tomas berättelse serverades kaffe med smörgås.

Aspeboda Hembygdsförening

Skapad av: Began Wahllman (2023-10-30 11:06:18) Kontakta föreningen