Föreningens hus

Bodaskog
Fastigheten uppfördes 1832 och låg då vid kyrkan. Huset innehöll då skola och sockenstuga. På 1880-talet beslutades att bygga ut skolan samtidigt som det kom en förfrågan från en affärsman från Eksjö om att i samma byggnad få en affärslokal. Förfrågan avslogs, men greve Bonde skänkte då en tomt  mitt emot fattigstugan och dit flyttades huset som nu heter Bodaskog.
Affären öppnades 1882 och var affär fram till 1969.
Även posten fanns i byggnaden under åren 1917-1965.
Den sista innehavaren till affären bodde kvar i huset fram till 1994.
Askeryds Hembygdsförening köpte fastigheten av Aneby kommun samma år och har nu ett Post- och Affärsmuseeum här. Lägenheten som finns i huset är uthyrd.
Här finns mer info och foton

Image

Kristers Rike är ett soldattorp som flyttades hit 1933 och användes flitigt av kyrkliga ungdomsgrupper i Askeryd, med fester och aktiviteter.Varför stugan flyttades just hit berodde på att en eremit vid namn Christerlät uppföra ett hus här, därav namnet. Han var starkt religiös och hade en bönegrotta där han genomförde mässor som varade i flera timmar.Bönegrottan finns fortfarande kvar. Till platsen har även flyttats en linbastu och ett lofthus. Linbastun kommer från Hästholmen och lofthuset från Norråsen.
Mer info och foton finns här

Åttingen