Välkommen till Askers Hembygdsförening

Föreningen bildades genom att några sockenbor samlades vid ett gammaldags kalas och för att diskutera frågan om bildandet av en hembygdsförening. Detta var i slutet av augusti 1949. Askers Hembygdsgård invigdes i maj 1952 och är belägen efter Tångsättersvägen i en vacker miljö med ett stort antal ekar. Marken övertogs från Askers pastorat och huvud-byggnaden är ett så kallad skalmejeblåsarboställe (officersboställe) från tidigt 1700-tal. Föreningen har därefter mottagit ett antal byggnader från trakten såsom rustkammare, smedja, linbastu och torpladugård.

Vid Hembygdsgården anordnas traditionsenligt Valborgsmässo- och midsommarfirande. Andra lördagen i november arrangeras Arkivens dag sedan 1998 i landet. Målsättningen med arrangemanget är att väcka intresse för arkivens verksamhet och genom öppet hus visa nya och gamla besökare arkivens roll som kulturinstitutioner för vårt lands historia och det fria ordet. I Asker är föreningslokalen på Askers Kyrkväg öppen för besökande att ta del av bydokumentation, litteratur om Asker samt foton och släktforska.

Sedan några år anordnas Hembygdsgårdens dag den första söndagen i augusti med servering, försäljning av lokala produkter, loppis med mera.

Dokument

1. Föreningens stadgar.pdf