Om oss

Välkomna till Åsbo Hembygdsförening! Hembygdsgården Hybbeln med Atterbomshuset öppnas för visning och forskning efter hänvändelse till Jonas Cannervik-Wass tel. 072-3270460

”Om oss” Åsbo Hembygdsförening.

Välkomna till Åsbo Hembygdsförenings hemsida. Åsbo Hembygdsförening, eller Åsbo Hembygds- och Fornminnesförening som den hette från början, bildades 1929 på initiativ av kyrkogårdsvaktmästaren Herman Fredriksson.

Fastigheten Hybbeln hade fram till 1927 fungerat som bostad åt rättaren vid Grönlunds Säteri Jonas Petter Eriksson och hans hustru Carolina. Efter deras död skänkte Grönlunds Säteris dåvarande fideikommissarie Carl Philip Klingspor Hybbeln till den nybildade Åsbo Hembygds- och Fornminnesförening att användas som Hembygdsgård. Fastigheten bestod då, förutom boningshuset, av undantagsstuga och fähus, numera sammanbyggda till en huskropp liggande vinkelrätt mot boningshuset som en flygel. Föreningen har idag c:a 160 medlemmar.

Under åren har flera byggnader tillkommit: 1953 Dungarpsboden från Ekeby socken. 1956 backstugan Fällan. 1973 Lada från Bämelsbo. 1999 Atterbomshuset, inte hitflyttat utan nyuppfört med äldre timmer. Utanför gärdesgården ligger den lilla före detta kaffestugan, numera redskapsbod. Byggnadsår okänt.

Carl Philip Klingspor blev föreningens förste ordförande och innehade den posten fram till c:a 1950 då den övertogs av Vilhelm Nisser som c:a 1960 avlöstes av Sven Malmqvist. Omkring 1970 övertogs ordförandeposten av Göran Bergengren som innehade den i två omgångar, dels c:a 1970 till c:a 1983 och dels c:a 2004 till 2016. Mellan dessa perioder, d.v.s. från c:a 1983 till c:a 2004 var Sten-Olof Ragnar ordförande. 2016 övertogs ordförandeposten av Sten Casparsson.

Herman Fredriksson förtjänar att särskilt framhållas som en märkesperson i föreningens uppbyggnadsskede och första tid. Förutom att ta initiativ till hembygdsföreningens bildande genomförde han insamling, förvaring och beskrivning av föremål till samlingarna och beskrev också ingående de ursprungliga byggnaderna.

Föreningens verksamhet har varierat genom åren men genomgående inslag har varit sommarfester, ibland med inslag av amatörteaterföreställningar. Numera ser vårt verksamhetsår ut ungefär så här: Årsmöte med gästföreläsare i mars. Valborgsmässofirande i och vid Åsbo Församlingshem. Vårstädning av Hybbeln i början av maj. Gökotta på Kristi Himmelfärds dag vid Hybbeln tillsammans med Boxholms församling och Åsbo Kyrkokör. Torp- eller sockenvandring, oftast i slutet av maj. Sommarfest i juli eller augusti. Deltagande i Östgötadagarna första helgen i september. Höststädning av Hybbeln sent i september eller början av  oktober. Ibland filmkväll i Staffansbo Bygdelokal sent i oktober. Under perioden november – april ligger Hybbeln i vintervila.