Årdala sockens historia

Årdala är en mycket gammal kulturbygd med många fornlämningar. Till Stäringe har flyttats runstenar som vittnar om Byrstens deltagande i Ingvar Vidfarnes härnadståg till Ryssland, vilket slutade i katastrof 1041.

Kyrkan uppfördes under 1100-talet, troligen på en gammal hednisk offerplats.

Vi vet också att socknen under 1300-talet hette Ardala liksom att sjön Båven hette Bågen.

Från 1338 noterar vi att Elena Gisledotter Sparre fick Stäringe av sin make herr Sigge Magnusson till Lagmansö, riddare av Winstorpasläkten.

Gnesund omnämns i ett köpebrev från 1380, då benämnt Gnidesund.

Biskop Thordo i Strängnäs köpte 1382 av kyrkoherden i Forssa, Jakob Jonsson ett antal gårdar bl.a. i Sigmorom ett halvt markland jord för 60 marker. Övergården och Nergården ligger kvar på ursprungliga stället, nu benämnt Simora.

Kyrkoherdens fastighetsinnehav är märkligt, men kan vara ett resultat av digerdödens skoningslösa härjningar, rätt eller orätt kan vi idag inte veta.

Finsta stod 1500 upptaget i Vadstena Klosters jordeböcker, men indrogs till kronan av Erik XIV.

1570 bytte hertig Carl, sedermera den IX, till sig Viby som han namnändrade till Vibyholm. Själva slottet lät hans son Gustaf II Adolf uppföra under åren 1622-1626.

Sidebronäs uppodlades som torp 1583 och heter idag Sibro By.

Som mest hade socknen ca 1100 invånare under 1880.
Sedan dess har antalet sjunkit stadigt och strax efter första världskriget bidrog spanska sjukan till att decimera befolkningen ytterligare.

Årdala Hembygdsförening

Skapad av: (2015-01-08 16:03:56) Kontakta föreningen