Ångermanlands Hembygdsförbunds Årsstämma genomfördes den 20 april 2024.
Arrangerande förening var Skorpeds Hembygdsförening och stämman genomfördes i de fina lokalerna i Baptistkyrkan i Skorped i Örnsköldsviks kommun.

Dagen började klockan 09.30 med registrering, fika och mingel varefter Skorpeds Hembygdsförening och Ångermanlands Hembygdsförbund önskade deltagarna välkomna. Hembygdsföreningens ordförande Kristina Wigren berättade om föreningens verksamhet och ÅHF-s ordförande Thommy Edlund informerade om dagens program. Det blev även allsång bestående av den första och sista versen i Ångermanlandssången.

Image

Siv Bylund höll ett mycket intressant föredrag om Hällristningar och hällmålningar där hon främst inriktade sig på de som är geografiskt placerade i vårt närområde Ångermanland. Hon visade bilder på några av de flera tusen ristningar som hittats vid Nämforsen - däribland en som kanske kan tolkas som en "kontaktannons"! Hon berättade även om de många intressanta hällmålningar som finns i vårt område - bland annat om den som kan ses från stigen som leder runt Trolltjärn i närheten av Stockholmsgata.

Image

Stämmans deltagare lyssnade intresserat till Siv Bylunds föredrag med bildvisning om våra
hällristningar och hällmålningar.

Därefter tog ett föredrag med ett helt annat men lika spännande och intressant tema vid. Det var Yvonne Öberg som berättade om Dräktskick i bouppteckningar. Hon har genom att gå igenom gamla bouppteckningar hittat en mängd intressant information om vilka kläder man använde förr. Om du inte var med på årsstämman och fick ta del av hennes spännande forskningsresultat finns en hel del att läsa på sid 11--12 i tidningen Hembygden oktober 2023.
Länk: Hembygden oktober 2023.pdf.

Image

Yvonne Öbergs berättelse bidrog nog till ett betydligt ökat intresse för gamla bouppteckningar
hos flera av oss åhörare!

Efter en god lunch och många givande samtal var det sedan dags för Årsstämman.
Till presidium valdes mötesordförande Kristoffer Arvidsson och mötessekreterare Kristina Wigren.
Efter föredragning av verksamhet, ekonomisk rapport och revisionsberättelse beviljade årsstämman styrelsen ansvarsfrihet för år 2023. Till ordförande för 1 år omvaldes Thommy Edlund.
Årsavgiften för 2025 fastställdes oförändrad till fast avgift 500 kronor + 20 kr per medlem varav 13 kronor till Sveriges Hembygdsförbund och 7 kronor till Ångermanlands Hembygdsförbund.

ÅHF-s högsta utmärkelse Hedersplaketten "För rik gärning i hembygdsvårdens tjänst" tilldelades Barbro Jansson Styrnäs Hembygdsförening och Ulla Nätterlund ÅHF. Till Årets Hembygdsförening utsågs Helgums Hembygdsförening.

Image

Förbundsordförande Thommy Edlund och kassör Ing-Mari Överby delar ut årets hedersplaketter
till Ulla Nätterlund och Barbro Jansson.

Image

Ing-Mari Överby överlämnar utmärkelsen Årets Hembygdsförening till Helgums Hembygdsförening
representerade av : Elisabeth Mikaelsson, Ellmari Wangborg, Thommy Edlund och Ulf Edlund.

Stämmodagen avslutades med gott fika. Ett stort tack till arrangerande hembygdsförening:
Skorpeds Hembygdsförening för en mycket väl genomförd stämma. Läs mer om
Skorpeds Hembygdsförening här: https://www.hembygd.se/skorped.

Föredrag vid ÅHF årsstämma 2024 i Skorped

Ångermanlands hembygdsförbund