Om oss

Alvik-Långnäs hembygdsförening bildades 1977. Ursprunget till föreningens tillblivelse står att finna i den studiecirkelverksamhet, som under beteckningen ”Bygd i Förvandling” år 1973 lanserades av Ann-Catrin Tideström och Norrbottens Bildningsförbund. En studiegrupp om ca 18 personer från bygden träffades på hösten samma år för att starta en dokumentation om tvillingbyarnas historia och rätt snart så stod det klart att mycket fanns att göra. Föreningen beslutade bland annat att iordningställa Alviks Fäbodvall med stugor, ladugårdar och övriga byggnader.

Alviks fäbodar

I äldre tid så långt man kan följa skriftliga källor har fäboddrift förekommit. Hur gammal Alviks Fäbodar egentligen är vet vi inte, men tecken tyder på att den utvecklades under 1700-talet då som en halv fäbod. Mjölk transporterades i flatbottnade bondlådor efter bäcken ut till Aleån fram till båtlänningen vid Järs-Åors. Fäbodarna bildade en säregen form av byastruktur. Vid Hällfors och Bodbäcken ligger den största av Alviks Fäbodar där ca ett 30-tal byggnader - stugor, ladugårdar, dass och andra bodar var prydligt grupperade. Verksamheten pågick in på 1940-talet.

En del byggnader skänktes till föreningen under 70 - 80-talet, några av stugorna är köpta och ditflyttade från andra byar. Föreningens fäbodgrupp ser till att gräs klipps, lövsly röjs och underhåll av byggnader. Idag kan vi ståta med en fin fäbodvall dit många kan söka sig för att grilla på våra fina grillplatser och barn kan leka på den stora fina vallen. På sommaren har vi musikunderhållning  under några onsdagskvällar (se under Aktiviteter).