Välkommen till Älmhults Hembygdsförenings digitala hemvist!

Program 2024

Ytterligare arrangemangen kan tillkomma men då annonserar vi på sociala medier och på anslagstavlan vid Ormakullagården

Gökotta den 9 maj kl. 8.00 Medtag fikakorg.

Friluftsgudstjänst den 21 juli kl.14.00

Scensommar juli eller augusti

Hembygdsgårdens dag 4 augusti klockan 14.00

Tomten kommer i december

Älmhults hembygdsförening grundades 1952 i syfte att samla och vårda vår lokala kultur, men också för att bidra till ökad kunskap om vår hembygd. Som med alla lokalt förankrade föreningar leder ökad kunskap också till ökad kärlek till hembygden!

Vår hembygd omfattas rent geografiskt av det gamla köpingsomårdet, som fanns 1928-1970.

Medlemskap har fördelar

Föreningen anordnar en rad aktiviteter för sina medlemmar. Vi har också olika samlingar av äldre jordbruksföremål, som finns bevarade på vår hembygdsgård, Ormakullagården. Gården ägs av Älmhults kommun, men drivs ideellt av föreningen.