10 oktober var vi inbjudna till residenset i Växjö som en av två nominerade till "Årets hembygdsförening i Kronobergs län 2022". Tyvärr blev det ingen vinst men att vara nominerad är hedrande nog. Vi gratulerar Gemla hembygdsförening till priset.
Föreläsning, prisutdelningar och god mat bestod kvällen av. Vi gratulerar också Älmeboda utvecklings- & företagarförening samt Rebeccas Klövvård, Skarmansmåla till sina vinster! Vi gav landshövding Maria Arnholm en tygkasse med socknens byanamn, Älmebodaboken och en Älmebodakalender. Vänd rätt sida ut på tygkassen när du går och handlar Maria!
Kerstin Petersén och Roger Söderling tog emot diplomet. Det är en fin nomineringstext de fick ihop:
"Älmeboda är en hembygdsförening många ser upp till. De är aktiva på flera plan – en spännande hembygdsgård med 16 äldre hus, järnväg, läkarmottagning, skvaltkvarn och fotosamling. Allt är väl i ordning. Föreningen fyller 75 år, men är fortfarande vital med många besökare, speciellt på sommaren då våffelkaféet lockar. Sommarfest med hemvändardag, julmarknad, spelmansstämma är några av alla aktiviteter som ordnas. Vad Älmebodaborna väntar på när julen närmar sig är Älmebodaboken som kommit regelbundet i 63 år. Boken berättar inte bara om det som en gång var utan även om det som tilldragit sig de senaste åren. ”Det som händer idag är historia i morgon”.

Älmeboda Hembygdsförening

Skapad av: Roger Söderling (2022-10-17 19:18:21) Kontakta föreningen