Om oss

Välkommen till Algutsrum. Algutsrum är den socken som man kommer först till efter att ha passerat Ölandsbron. Redan på bron ser man den högt belägna kyrkan och efter några kilometer norrut är man framme.

I socknen finns flera sevärdheter: den stora fornborgen Gråborg med dess vackra blomsterängar och St Knuts kapell. Naturreservatet Jordtorpsåsen har många förhistoriska gravar och är omgiven av våtmark med många olika orkidéer och på den betade åsen finns stor artrikedom. Marknadsplatsen med sina gamla bodar ligger intill kyrkan. Marknader har hållits här sedan 1781. En gammal radby finns i Törnbotten. Föreningen äger och vårdar ett antal byggnader och sju av socknens 14 väderkvarnar. Föreningen ordnar olika aktivteter som Valborgsmässofirande, nationaldagsfirande, skördefest och midsommarfirande mm.