Om oss

Älgå hembygdsförening har något för alla - vi har en aktiv nutid, med rötter i dåtid och sikte på framtid!

Förgyll vardagen! Kom och besök vår hembygdsgård i Älgå, som ligger på en naturskön plats vid Glafsfjorden ca 2 mil från Arvika. I hembygdsgården, som är från mitten av 1800-talet serverar vi kaffe med våfflor och klengås. Här kan man köpa vackert hantverk från bygden. Under säsongen har föreningen många aktiviteter med allt från firande av nationaldag och midsommar till Spöksmedja, föredrag och hembygdsdag samt påsk- och julbasar.

Till hembygdsföreningen hör även ett hamnmagasin, där vårt bygdemuseum inryms med allmogeföremål från självhushållens tid i vackra miljöer. På gångavstånd vid Älgån ligger en av de få bevarade spiksmedjorna i Norden, mitt emot Älgå kyrka.

Hjärtligt välkommen att upptäcka Älgå!