Om oss

Hembygdsgården ligger i Bråna by, i den vackra Arvidshagen, en lugn parkidyll inramad av vacker Smålandsgärdsgård. Välkommen att besöka platsen!  Agunnaryds Hembygdsförening vill främja kulturarbetet i bygden och har aktiviteter som förenar och samlar intresserade för alla generationer.

Vår vision är: En levande landsbygd öppen för alla.

Föreningen grundades 1947 i samband med att föreningen erhöll som gåva gamla torpstugan Kjöpet från 1700-talet.
Senare byggnader i föreningens ägo är spridda på olika platser och har var och en sin unika historia och aktivitet, som Hembygdsgården, Tjurkö kvarn och Elmtåsa Ängslada, Se vidare under föreningens byggnader.
Initialt inriktades arbetet på insamlade och dokumentation av redskap och som representerat jordbruksmiljöer i trakten, samt bruksföremål använda i allmogehem.

Forskning och bygdehistorik har ständigt varit ett aktuellt och viktigt arbete, som resulterat i flertal hembygdsböcker, ofta producerat tillsammans med ortsbefolkningen och bygdens seniorer. Grundboken ”De små stugorna och deras folk i Agunnaryd” utgavs 1988, vilken följts av flertal andra och är ständigt pågående arbete. Se utgiven litteratur.
Vårt bildarkiv presenteras genom utforska platser, där ett stort utbud finns länkade till speciella gårdar, personer och platser. Frågor via ordförande eller webbredaktör.
Besök vid byggnader kan ske vid olika evenemang. Övriga besök enligt överenskommelse via kontaktpersoner och telefonnummer. Se under kontakta oss.