VÄLKOMMEN TILL LAGUNDA HEMBYGDSFÖRENING ÖRSUNDSBRO

Lagunda är en av Upplands största hembygdsföreningar med stor bredd: Årligt nationaldagsfirande på Kvek, skoldagar och upptäckarpromenader för Örsundsbroskolans elever, Mickelsmässutställningar, kulturvandringar, teaterresor och andra resor, skrifter om bygdens historia, skolmuseet i Nysätra gamla skola samt föreningens eget handels- och sjöfartsmuseum Kappen.

Föreningen har också tagit fram ett unikt skyltsystem med 28 skyltar om Örsundaåns dalgång under 6 000 år i samarbete med länsstyrelsen i Uppsala län, lokala företag och sponsorer. Skyltar med information om runstenar, skärvstenshögar, radbyar och tingsplatser, bondebygd och torpare, storgårdar, kungsgårdar, biskopsgårdar, prästgårdar, herrgårdar, handelsbodar och slott. Men också om dagens landskap med hästgårdar, konferensanläggningar och golfbanor.

Hembygdsföreningen har sin lokal i Tingshuset i Örsundsbro med anor från 1896. Här hölls en gång ting, men här har det också funnits krog, hotell, skjutshåll och bank. Huset ägs av Enköpings kommun.

Lagunda hembygdsförening bildades den 9 augusti 1972.
Det första mötet hölls i Biskopskulla församlingshem och samlade 40 personer. Till föreningens första ordförande valdes Valdis Ordeus. Efter henne har Rolf Johansson, Margareta Palmén, Arne Gusén, Peter Thorin och Ann Mari Hagman svingat ordförandeklubban, som idag innehas av Birgitta Lindell.

Då föreningen fyllde 40 år bjöds det på vernissage i Tingshuset i Örsundsbro över de gångna åren, underhållning, tipspromenad, kåseri och kaffeservering. Då fick föreningen också sitt nya emblem som pryder Tingshuset. Emblemet har tagits fram av Marcus Norrgård, barnbarn till Ossian Persson, känd Lagundaprofil.

Text Monica Andreasson