Hembygdsmuseet i Hässleholm

Västra Göinge hembygdsförening
Våröppet hos Hembygdsföreningen under maj månad 2024!
Hembygdsmuseet i Hässleholm – öppettider
Museet har våröppet lördagarna den 4 och 18 maj  2024
Kl 11 – 14 med program på museet den 18 maj!!

Hässleholms museum öppnar den 4 maj!
Vår förening är också aktiv på Hässleholms museum tillsammans med tre andra föreningar. Museet öppnar för årets den 4 maj och har sedan öppet varje lördag och söndag kl 10 – 16 före midsommar.
Därefter gäller andra tider. Hässleholms museum ligger
på N Kringelvägen 9 i Hässleholm.

Program på Hembygdsmuseet den 18 maj.
Inom ramen för vår nya utställning om tätorten och den tidigare staden Hässleholm visar vi nu filmer från gamla tiders Hässleholm. Filmerna är hämtade ur Hembygdsföreningens samlingar och visar forna stadsmiljöer och arbetsplatser. Föreningens medlem och kassör Rolf Nilsson har plockat fram bilderna ur arkiven och valt ut de bästa samt står för programmet i övrigt! Programmet startar kl 11.30!

Hembygdsföreningen kan nås
genom brev till eller lapp i brevlådan på Museivägen 1, 281 38 Hässleholm
mejl till [email protected] telefon 0451-109 55 (omkoppling till styrelseledamot).

Entrè: 30:- Medlemmar och ungdom under 20 år har fri entré.  Välkomna!

Museibyggnaden uppfördes omkring 1847 som boningshus till en gård i Läreda by, Stoby socken. Gården låg i nuvarande Stadsparken. Hässleholms kommunala mellanskola och Hässleholms Tekniska skola hade sin första verksamhet förlagd där.1932 flyttades huset till Hembygdsparken. Tio år senare byggdes det till.

I museet finns permanenta utställningar av olika slag: Skånes historia från senaste istiden till medeltiden, gamla verktyg och redskap, små verkstäder för hantverkare, större delen av träsnidare Nils Karlssons från Ballingslöv produktion, etc etc.

I ett särskilt rum har vi tillfälliga utställningar som vi byter ut 1-2 gånger per år. Några av utställningarna gör vi själva men vi bjuder också in andra föreningar eller enskilda att göra utställningar.

Här finns Hembygdsmuseet

PlatsR

Västra Göinge Hembygdsförening

Skapad av: (2012-01-24 09:38:46) Kontakta föreningen