Vindelns Hembygdsförening
Tillsammans med Malå Hembygdsföreningen utsågs Vindelns Hembygdsförening till Årets Hembygdsförening i Västerbotten. Motiveringen för utmärkelsen löd: ”För ett föredömligt och nyskapande arbete att genom inkluderande verksamhet göra traktens lokalhistofia tillgänglig och känd för bredare målgrupper”.
Vindelns Hembygdsförening äger och förvaltar Vindelns Hembygdsgård, som omfattar 15 tidstypiska byggnader som under 1930- till 1950-talen flyttades till Hembygdsområdet från olika delar av Vindelns kommun. Lika viktigt som vårdandet är att gestalta och sprida kunskap om gångna tiders hushållning och hantverksskickligheter. Därför har föreningen de senaste åren fokuserat på barn dels genom satsningen Gammeldags lek med lekredskap och "inte-nudda-marken-banan" och genom tidsresor där barnen får upplevelser i tid och rum. I en uppbyggnadsfas sker samarbete med engagerad personal på en av ortens förskolegrupper.
Under några sommarmånader hålls Hembygdsgården öppen 3 dagar per vecka. Återkommande evenemang är midsommarfirande, bygde- och skördemarknad, julmarknad. Därutöver arrangeras emellanåt berättaraftnar, konserter och andra publika evenemang. Hembygdsgårdens rika föremålssamling synliggörs m h a fotografier med beskrivningar i den publika databasen Sofie. Vindelns Hembygdsgård erbjuder skolor, föreningar, företag eller organisationer att hyra lokaler eller hela området för egna arrangemang.

Västerbottens Läns Hembygdsförbund

Skapad av: Johan Grenholm (2024-03-05 13:51:18) Kontakta föreningen