Här är översikten över vad som händer i sommar. Under rubriken "Aktiviteter" nedan, fyller vi på med mer information allt eftersom. Välkommen till förr i tiden nu för tiden!

Aktiviteter för barn: Under alla öppetdagar finns Museiresan med Barnens tipspromenad och roliga uppdrag från förr på gården. Läs mer under separat beskrivning.
Guidning i husens orörda, 100 åriga interiörer: Se programmet nedan för datum när vi guidar. Start kl 13.15 och kl 15.00. Pris 50 kr vuxna, barn gratis.

Programmet kan komma att ändras. Uteaktiviteterna genomförs om vädret tillåter.

2024

9 maj kl 13-16  Friluftsgudstjänst med kören Widona - Vi ses i trädgården, ta med egen fikakorg. Norra Billings pastorat.

26 maj kl 13-16  Mors Dagskaffe i trädgården - Fira mor med nybryggt kaffe och tre sorters hembakat i genuin och rofylld 1800-talsmiljö. Guidning.

9 juni kl 13-16  Spelmansträff med folkdans - spela, dansa eller bara lyssna - Vi välkomnar spelmän och öppnar logen för folkdansare. Spelmansinfo: 073-556 82 91. Trädgårdsfika och korv från kokevagnen. Guidning.

21 juni kl 13-16  Traditionellt Midsommarfirande - Vi klär stången tillsammans. Spelmän, dans, tombola, tävlingar mm. Korv från kokevagnen och kaffe med hembakat i trädgården. Lokala föreningar.

6 juli  ---         KAC målarkurs - måla ute i Sörgårdens vackra miljöer - Kursinfo: kulturarbetarcentrum KAC i Skövde 0763-22 11 60.

7 juli kl 13-16  Höhässjning - kom och hjälp till! - Vi hässjar hö på sjustakahässjor. Gratis slåtterfika till alla medhjälpare.
Sörgården avmålad - utställning från KACs målarkurs. Kaffe med hembakat i trädgården. Kulturarbetarcentrum KAC i Skövde.

14 juli kl 13-16  Saker o ting från Sörgården - utställning på logen
Sagostund för de små - Vi läser en klassisk saga i fähuset. Passar barn i förskoleåldern. Kaffe med hembakat i trädgården. Guidning.

21 juli kl 13-16  Vasastans vävstuga - utställning och försäljning - hemvävda mattor, handdukar mm i olika material och tekniker. Kaffe med hembakat i trädgården. Guidning. Vasastans Vävstuga

28 juli kl 13-16  Hantverksdag med linberedning - gamla metoder
Vasastans vävstuga - utställning och försäljning - hemvävda mattor, handdukar mm i olika material och tekniker. Trädgårdsfika. Guidning. Lokala hantverkare, Vasastans vävstuga

4 aug kl 13-16  Veterandag och Rally på två hjul
Vasastans vävstuga - utställning och försäljning - hemvävda mattor, handdukar mm i olika material och tekniker. Korv från kokevagnen och fika i trädgården. Guidning. Vasastans vävstuga.

25 aug kl 13-16  Arkeologidag - från 1800-tal till järnåldern i Vallby - Gratis guidad vandring i Vallbys historiska landskap med arkeolog Göran Lundh. Trädgårdsfika.

8 sep kl 13-16 Kulturarvsdag - gratis uteguidning på Sörgården. Bildspel på logen om Sörgårdens historia. Trädgårdsfika.

28-29 sep kl 11-17  Skördefestmarknad - försäljning av lokalproducerat, hantverk mm. korv från kokevagnen, servering i trädgården. GuidningFågelsjö i kulturbygd.

Kulturreservatet Vallby Sörgården

Skapad av: Kristina Klingener (2024-02-29 11:02:34) Kontakta föreningen