Med påskens glada ankomst önskar vi från Lennartsfors dela med er av några nyheter från vår vackra bygd.

Först och främst, vår omgivande natur är fylld med liv och energi och våra sjöar är fulla med vatten och många sjöfåglar. Detta ger oss hopp om att våren nalkas.

Vi i styrelsen är glada över att kunna meddela att vår hembygdsförening har beviljats projektstöd, (Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling). Det innebär att Amundserud kommer att få en välbehövlig uppgradering med installation av luftvärmepumpar och i augusti en avloppsanläggning. Detta betyder att vi snart kommer kunna erbjuda toaletter och värme i huset, vilket är en fantastisk förbättring.

Vi vill påminna er om vårt årsmöte söndagen den 14 april klockan 16.00 i församlingshemmet. Sedvanliga årsmötesförhandlingar.

Efter förhandlingarna bjuder vi på fika. Besök av Roland Olsson, hembygdsforskare och författare från Ed som kommer att berätta om timmerflottningen från Nordmarken genom Stora Lee och Örekilsälven till Munkedahl 1688-1965.

Under våren kommer vi att måla Amundseruds långsidor ytterligare en gång. Lördagen den 4 maj kl 10.00 städar vi hus och bodar samt röjer upp i trädgården. Vi fikar också och pratar om lite av varje. Hoppas vi ses då?

Sommaren närmar sig med snabba steg, och vi har redan börjat planera för några evenemang.

Höjdpunkten blir självklart vårt traditionella midsommarfirande, där vi samlas för att fira tillsammans med musik, dans, tipspromenad, lotterier och café.

Under juli månad kan vi förvänta oss besök av motorcyklar och andra spännande fordon, och förutom det planeras även en musikkväll med Lennartsson och Persson, närmare bestämt lördagen den 6 juli kl 19.00

Men det slutar inte där! I augusti är det dags för ett återbesök av Ränkarna, som kommer att underhålla oss med musik och sång. Planerad dag är lördagen den 10 augusti, återkommer med tid.

Så håll utkik efter uppdateringar via nyhetsbrev, https://www.hembygd.se/trankil, Lennartsfors facebooksida, anslagstavlor och https://visitvarmland.com/arjang samt gör er redo för en sommar fylld av roliga och minnesvärda stunder tillsammans.

Vi önskar er alla en GLAD PÅSK och hoppas vi ses på Påskmarknaden!

Trankils Hembygdsförening

Skapad av: Elisabet Höglind (2024-03-27 13:55:47) Kontakta föreningen