Anders Wahlström 1931-2024

Image

Det är svårt att med några få ord beskriva den livsgärning som Anders Wahlström har uträttat. Även den betydelse hans engagemang för de öländska kvarnarna haft för landskapet Öland.

Anders har levt hela sitt liv intill Kvarnkungen, Ölands största stubbkvarn. Hans far var den siste mjölnaren. Det var även han som såg till att kvarnen räddades från förfall och kom i Torslunda hembygdsförenings ägo. Kanske var det redan här, som liten pojke som intresset för väderkvarnarna väcktes.

Under sitt yrkesliv hann Anders med att jobba som mjölnare, i mejeriet, som byggare och inte minst husflyttare. Han var även politiskt aktiv för Socialdemokraterna med uppdrag i Torslunda kommun på 1970-talet.

Efter pensioneringen kom Anders att engagera sig och jobba för Torslunda hembygdsförening nästan på heltid.  Han var under många år en uppskattad motor i föreningens kvarnkommitté.  Det var Anders som såg värdet i att bevara Knap Ernsts stuga i Färjestaden. Han var den förste eldaren som ”lärt upp” många efterföljare.

Anders var en av initiativtagarna till bildandet av Ölands kvarnförening. Med sitt enorma kunnande har han ”lärt upp” många efterföljande kvarnreparatörer.

När Anders tilldelades Sveriges Hembygdsförbunds plakett för särskilda insatser inom hembygdsvården 2012 löd en del av motiveringen: Han har alltid propagerat för hur viktigt det är att kunskapen och intresset för våra kvarnar förs vidare till kommande generationer.

Hans gärning gör att framtiden för Ölands väderkvarnar ser ljus ut.

Torslunda Hembygdsförening

Torslunda Hembygdsförening

Skapad av: Stefan Svenaeus (2024-02-15 16:19:10) Kontakta föreningen
Ändrad av: Stefan Svenaeus (2024-02-15 16:31:57) Kontakta föreningen