Medlemsbrev mars 2024

Redan påsk!

Nu är årsmötet avklarat. Styrelsen är densamma som förra året med Catharina Gynäs som ordförande! Övriga styrelsemedlemmar är Lena Agetoft, Lisbeth Johansson, Inger Taby, Sven-Olof Andersson, Björn Cagner och Helena Svensson. Vem som ska vara vice ordförande, sekreterare och kassör beslutar styrelsen vid nästa möte i början av april.

Kerstin Wall från Föreningen Hållö fyr visade en film om Hållö och de som bott där som fyrmästare. En mycket intressant och bra film som var mycket uppskattad. I år hade vi även ett påsklotteri där de 12 vinsterna var skänkta av Ica-skutan. Detta var också uppskattat och vi tackar Ica-skutan!

Årets program är i stort sett klart. Vi börjar med Valborgsmässofirande den 30 april kl 15 vid hembygdsgården i Heestrand. Som vanligt kommer Leif Carlsson, Bottna, att hålla tal till våren och Mats Almered ser till att vi kan sjunga in våren tillsammans..

Den 19 maj 10-13.30 är det vandring på Valöns naturresevat i Svenneby med Gunnel Turpeinen som guide. Samling vid parkeringsplatsen. Samma vandring görs den 10 juli. Vandringen sker i samarbete med Västkuststiftelsen och anmälan av deltagande ska ske till dem via den här länken: https://vastkuststiftelsen.se/guidad-vandring/natur-och-kulturvandring-pa-valon/.

Den 4 juli kl 12-15 är det Gotte-Lars dag för barn.

Den 6 juli kl 11 är det vandring i stenbrottet Sibirien. Guidar gör Björn Cagner och han berättar också om smedens roll i stenhuggeriet. Mer information kommer senare. Ytterligare en vandring i Sibirien blir det den 14 september kl 11.00.

Den 22 och 29 juli visar Gunnel Turpeinen Gotte-Lars stuga. Hon berättar även om Gotte-Lars och hans syster Lena.

Den 3 augusti kl 15.00 kommer Lisbet Hedberg från Varberg och berättar om Grace Falk och visar en del av hennes konst. Grace Falk bodde under 1940-talet på Skogby. Hon och tvillingbrodern föddes i Amerika men kom till Sverige vid ett års ålder för att adopteras bort, Hon har skrivit en bok, Min bror och jag kom med Amerikabåten – ett fosterbarnsberättelse, om sitt liv.

Det kommer även att bli en presentation av en skrift med föredrag någon gång under sommaren i hembygdsgården. Skriften är ett restaurerat nytryck av ett examensarbete om Sibiriens stenbrott som gjordes i början av 1980-talet av två journaliststudenter.

Även i år kommer det att vara Yogamåndagar under juli månad i hembygdsgården men tiden är dock ändrad till 12.00 och varar en timma. Vi kommer även i år att ha öppen hembygdsgård. Mer information om det kommer senare..

Sen kan det komma fler aktiviteter. Det är bara att hålla utkik.

Under höst och vinter har vi lagt in lite dokument och fotografier på hemsidan. Gå gärna in och botanisera lite. För att komma till dessa dokument och fotografier gå in på vår hemsida https://www.hembygd.se/svenneby-hembygdsforening. Klicka på Utforska platsen som står till höger. Där finns platserna utplacerade på en karta som även går att listade.  Finns några fotografier i era gömmor som skulle vara intressanta för hembygdsföreningen lånar vi dem gärna för att skanna in dem! Hör av er på föreningens mail [email protected] eller till Helena på mobil 0705684374.

Medlemsavgiften är som vanligt 100 kronor/medlem och kan betalas antingen på  bg 5970-9931 eller via swish 1234 30 93 81  Glöm inte att skriva namn!

Följ oss även på facebook @svennebyhembygdsforening.

Glad Påsk!

önskar