Skepplanda Hembygdsförening firade sitt 75-årsjubileum med en medlemsfest i Skepplanda församlingshem lördagen den 11 november.
Enligt dokumentation har man kunnat fastslå att föreningen startade den 12 november 1948, så det var nära nog på dagen 75 år senare som ca 100-talet medlemmar och gäster firade med god mat, härlig underhållning av Ingmarie Romell och Ann-Catrine Persson med sång, nyckelharpa och gitarrspel.

Gratulanter kom bl a från Starrkärr – Kilanda, och Hålanda hembygdsföreningar, Skepplanda Bordtennisklubb (också 75 år i år), och från Sveriges Hembygdsförbund. Blommor och diplom och annat som kommer att pryda hembygdsgården framöver överlämnades.
Sveriges Hembygdsförbund utdelade diplom och hedersnål med lagerkrans till Bernt Johansson, som blivit nominerad till detta förtjänsttecken av styrelsen för Skepplanda Hembygdsförening som ett sätt att tacka Bernt för sitt stora engagemang i föreningen och för hans forskning i fyrbyggarnas historia för våra trakter, Bernt är också initiativtagare till den påbörjade digitaliseringen av bilder och dokument. Bernt höll också ett kortare föredrag och bildspel om fyrbyggeriet. I samband med det bad han också publiken att återkomma med bilder, historier mm i ämnet som kan göra att Bernt kan lägga pusslet än mer.

Föreningen ser framåt med tillförsikt och hoppas att medlemmarna fortsatt kommer att engagera sig i de olika event som sker under åren. Vi ser gärna nya som gamla medlemmar på besök i hembygdsgården på torsdagskvällar mellan 18 – 20 då vi bjuder på kaffe och trevligt umgänge. Styrelsen för Skepplanda Hembygdsförening tackar alla medverkande som gjorde detta till ett underbart minne.
Till gagn för bygdens invånare.

Skepplanda Hembygdsförening

Skapad av: Lena Ryden (2023-11-13 14:01:45) Kontakta föreningen