Den 12 mars, 2023 samlades medlemmar till årmötet i Drev Hornaryds församlingshem i Möllekull. Före årsmötet berättade representanter från Kronobergs Arkeologiska förening om sin verksamhet. Ordförande i föreningen Mariann Hellberg informerade om verksamheten som vuxit mycket under senare år. Man anordnar gemensamma utflykter till intressanta mål i länet och även längre bort. Studiecirkelverksamhet pågår under Per Andréns ledning som ger deltagarna bättre kunskaper om arkeologiska utgrävningar bland annat. Per berättade om det digitala vägmuseum som är under utveckling. Det finns många intressanta platser att besöka och man kan först söka digitalt för att få intressant information och platsangivelse. Sök på Vägmuseum i Växjö och Kronoberg så visas intressanta platser att besöka. Efter föredraget bjöds det på kaffe med fralla och sedan hölls årsmötet under ordförande Stefan Bergqvists ledning. Verksamheten och ekonomin föredrogs och godkändes av mötet. Ny verksamhetsplan för det kommande året föredrogs och det är många olika saker som planeras. År 2025 fyller föreningen 100 år och detta behöver planeras extra. Val till styrelse mm gjordes. Omval beslutades på samtliga positioner utom för Inger Isaksson som ersattes av Göran Samuelsson. Valberedningen behöver en omstart och styrelsen fick i uppdrag att organisera detta. Efter mötet tackade ordföranden de närvarande för bra engagemang och avslutade mötet.

Årsmöte 2023

Sjösås-Drev-Hornaryds Hembygdsförening