Intresset var stort när vi inbjöd till visning av den pågående arkeologiska undersökningen vid Riseberga den 14 juni. Minst 90 personer deltog. Tre arkeologer från Arkeologgruppen i Örebro AB berättade om sitt arbete i klosterruinen, nämligen Ebba Knabe, Leif Karlenby och Erica Strengbom. De har grävt ett schakt intill den stående västra gaveln av den forna klosterkyrkan. Platsen hade valts utifrån en tidigare utförd markradarundersökning som hade indikerat att något intressant fanns på platsen. Den indikationen visade sig stämma! En bit ner i marken fann arkeologerna nämligen resterna av en tydlig mur som bör höra till en tidigare klosterkyrka på platsen. Några små byggnadsdetaljer påträffades också, liksom ett spänne och några glasbitar. Dessa fynd var långt över vad vi hade förväntat oss av detta lilla sökschakt! Nu väntar vi på att arkeologerna ska skriva sin rapport och sedan får vi ta ställning till ev. vidare forskning om Riseberga kloster. Förhoppningsvis var detta ett första steg på vägen. Riseberga Redivivas guidegrupp var med och bidrog till stämningen med nunnedräkter och medeltida sång. Maria Sundström berättade kort om klostrets historia och bakgrunden till den genomförda undersökningen.
Foto: Gunnar Öquist

Riseberga Rediviva