Senast genomförda aktivitet:

Årsmöte 2024

Föreningens årsmöte hölls den 24 april i hembygdsgården med styrelsen, föreningsmedlemmar och gäster som intresserade deltagare. Årsmötet genomfördes snabbt med sedvanliga redovisningar och val. Föreningens ekonomi är god, vi har ett bra läge efter att i stort sett alla kostnader för den nyuppförda toalett- och förrådsbyggnaden har reglerats. De allra flesta av föreningens förtroendevalda omvaldes för år 2024. Under årsmötet presenterades även årets olika aktiviteter som vi är mycket glada att kunna genomföra fullt ut utan de begränsningar som vi haft under pandemi-åren. Föreningen hälsar alla välkomna till detta års  program, som även delats ut i brevlådorna i Rasbokil, tillsammans med en påminnelse om att betala medlemsavgift för år 2024, 200 kronor per person eller 300 kronor för en hel familj.

Efter årsmötet bjöds deltagarna på kaffe/te med hembakt fikabröd. Därefter höll Per Agius ett föredrag om Folkrörelsearkivet i Uppsala. Vi fick lära oss mycket om vad som finns i arkivet och hur de tar hand om föreningarnas material så att det inte förfars. Per berättade att det är mycket lätt att komma och besöka arkivet och forska i de samlingar som finns. Han visade även vilka föreningar och liknande organisationer i Rasbo och Rasbokil som har material i arkivet. Många av dessa finns inte längre kvar, som IOGT/NTO-logen, men ett rikt material finns att ösa ur hos Folkrörelsearkivet på S:t Olofsgatan i Uppsala (samma hus som Stadsbiblioteket och stadsarkivet).

Föreningens ordförande Maj-Lis Lundblad tackade Per för ett mycket intressant föredrag. Per fick även ett paket med många av Hembygdsföreningens publikationer med sig av Dag Zetterling.

Tack till alla som gjorde detta årsmöte till ett trevligt tillfälle att träffas!

Rasbokils Hembygdsförening

Skapad av: (2017-07-29 17:30:29) Kontakta föreningen