Lördag 20 januari så arrangerade hembygdsförbundet den traditionella Januarikonferensen för sina medlemmar! Över 40 deltagare i föreningshuset Fontänen fick ta del av både fängslande, lärorika och hårresande programinslag.

• Joakim ”Jocke” Johansson redogjorde för sina detaljstudier i bortglömd – och i efterhand – korrigerad Linköpingshistoria.
  • Patrick Björklund och Anita Löfgren Ek berättade om och delade ut sin byggnadsvårdsskrift ”Hus på landet”.
  • Maria Graube förläste om brott & straff i ett historiskt perspektiv, med ett speciellt fokus på bödeln och dennes makabra roll.
  • Elisabeth Lagerfelt avslutade med att berätta om livet i högreståndsmiljö på Östgötagårdar under 70–90-talen, skildrat i hennes bok ”Ett liv – mitt liv”.

Allt som allt blev konferensen ett väldigt uppskattat arrangemang. Studieförbundet Vuxenskolan deltog också som medarrangör. För första gången delade vi på hembygdsförbundet ut en enkät till deltagarna om vad de önskade att se mer av på kommande konferenser i form av innehåll och teman!

Kansliet, ÖHF

Januarikonferens 2024a