Den 13 september [1953] gick resan vidare till Borlänge. Först passerades Skattungbyn, kort men intensivt. Alla var i folkdräkt och kören sjöng 'Kristallen den fina. Norrboda visade upp sina två åldriga bondgårdar. Finn Anders Hansson i Finngården fick kungens namnteckning i sin gästbok, en ovanlig hedersbevisning*.

*Gustav VI Adolf skrev av princip aldrig autografer. Gustav V hade varit för tillmötesgående och ibland bildade barn och ungdomar formliga köer framför monarken. Förf:na minns från sin barndom att det gick en Åke Söderblom på 3 Gustav 5.

(Ur boken Kungliga besök i Dalarna : Både välkomna och mindre välkomna resor i landskapet alltifrån Olav den helige till Carl XVI Gustaf.

Uppspårade och kommenterade av Lars O. Lagerqvist Speltorpet, Prästhyttan och Nils Åberg Pellasgården, Lenåsen

Vincent förlag Stockholm 1986.)

Red. anmärkning: Det handlar om bytesvärdet av de både storheternas autografer. Åke Söderblom (1910 - 1965) var en mycket populär skådespelare, filmstjärna, underhållare och manusförfattare under första delen av 1900-talet.

Den folkkäre Gustav VI hälsade på hos Finn Anders och Finn Mina och skrev vid besöket enligt en källa en autograf åt husbonden.

Ore Hembygdsförening

Skapad av: Dixie Ericson (2023-09-09 11:46:13) Kontakta föreningen