Nu ligger snön vit och tyst över vår kära hembygdsgård, som vilar ut efter årets musik och fest, och samlar kraft inför nästa års aktiviteter.

Så hur var 2023 för Norrbo Hembygdsförening?

Väldigt bra, trots att vi hade vägbyggare på Norrbovägen som ställde till det för våra besökare. Det blir vägproblem även i 2024, men året därefter åker vi på en kanonbra väg och på en av Sveriges vackraste vägsträckor.

Ekonomiskt överträffar föreningen 2023 års budget med råge. Vi hade budgeterat med en vinst på ca 50 000 SEK. Vi har haft tur med vädret i princip alla onsdagar (kvällstämmor) och framför allt på invigningen av Musik vid Dellen och Norrbostämman. De två senare evenemangen gav bra klirr i kassan.

Föreningen erhöll också en stor gåva till Yngve Olssons minne. Vi ska hedra Yngve med ett vårdträd som ska planteras i samband med nationaldagsfirandet 2024.

Vi har under 2023 hyrt ut hembygdsgården för nio bröllop och tre andra kalas.

Föreningen har under året 144 medlemmar. Det här kan vi/ni påverka genom att bli flera. Medlemsavgiften är 150 SEK. Kassören se gärna att ni swishar men det går även att betala via bankgiro. Betalningen på swish 123 102 7473 eller bankgiro: 5115–6552.

Vi har legat lågt med investeringar under 2023.

Styrelsen består av följande personer:

Ordförande           Dick Forsberg
Vice ordförande    Tina Colliander
Sekreterare            Arne Holmberg
Kassör                     Sune Forslund
Ledamot                 Börje Lönnberg
Ledamot                 Anders Berlin
Ledamot                Monica Wadsworth
Suppleant              Gustav Eriksson
Suppleant              Nicklas Olsson
Suppleant              Jon-Eric Andersson
Suppleant              John Rydqvist
Vaktmästare         Henrik Zinderström

Ett stort tack till er ca 80 personer som jobbat ideellt på vår hembygdsgård med det vackraste läget. Ni som har jobbat och slitit i köket, som kolbullekockar, sålt lotter, bakat bröd, administrerat uthyrningar, röjt sly, städat, varit lekledare, med mycket mera. Utan er hade det inte fungerat. Tack än en gång!

På gång under 2024:

Fönstren i huvudbyggnaden behöver renoveras. Vi har upphandlat en entreprenör, Svanereds Byggnadsvård i Sundsvall med Hedlunds Glas i Ljusdal som underentreprenör, som skall utföra det jobbet. Start i januari 2024 och vara färdigt för slutbesiktning de 30 augusti 2024. Vi har fått klartecken om ett bidrag från Jordbruksverket/Länsstyrelsen (EU-medel) till 90% av kostnaden. Föreningen kommer att stå för arbetsställningar (mindre rullställning).

Programmet för 2024 är fortfarande inte bestämt, men kvällsstämmorna fortsätter varje onsdag under juni, juli och augusti. Det blir också traditionellt nationaldagsfirande, midsommarfirande och givetvis Norrbostämma andra söndagen i juli.

Vi har just nu fem bokade bröllop 2024–2025.

En satsning på en lekplats för barn har varit på tapeten flera år. I vår har vi planer på att mjukstarta med en sandlåda, lekstuga samt gammeldags lekredskap typ styltor och käpphästar. Någon som har en lekstuga över? Det kan vara ett reparationsobjekt.

Ett bygge av en uppställningsplats för husbilar/husvagnar, ca 8, är planerad i höst. Den kommer att ligga längst ner mot Dellen på stora parkeringen. Men redan i vår kommer vi att röja och grusa upp där. Elen får vänta. Vi kommer även att bygga om soprummet i toalettbyggnaden till duschrum.

Vi planerar även att bygga ett tak och vindskydd för kolbullegrillen.

För att få snabbare betalning planerar vi att införskaffa en enkel betalterminal för kortbetalning till café-köket.

Vi har ännu inte fått klartecken från någon gästtalare på nationaldagen.

Under kvällsstämmorna i juli har vi tänkt att det vore roligt med fler barnfamiljer som gäster. En idé är att ett par engagerade ungdomar i Norrbo blir lekledare någon timma varje onsdagskväll. Ni som är intresserade av det uppdraget kan kontakta Arne Holmberg.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

önskar

Norrbo Hembygds- och Fornminnesförening