KRAMFORS KOMMUN HAR UTSETT NORA HEMBYGDSFÖRENING TILL SEPTEMBER MÅNADS FÖRENING

Så här presenterar kommunen beslutet:

Varje månad uppmärksammar vi en kultur- och en idrottsförening, som får berätta om sin verksamhet.

Image

Göran Frölander, Bengt-Åke Lindquist, Mats Sundbaum, Per-Åke Nordquist och Kristina Sundbaum från Nora hembygdsförening.

Nora hembygdsförening
Att kultur är bra för hälsan är ett etablerat faktum. Hembygdsföreningen i Nora slår ett extra slag för folkhälsan, med sina spännande vandringar i Norabygden. Föreningen förvaltar inte bara en vacker hembygdsgård, utan också den omtalade Erik Danielsleden.
Per-Åke Nordquist är ordförande för föreningen och berättar gärna om Erik Daniels livsöde och de kojor han byggde runtom i Noratrakten.– Det är 10 mil led som ska underhållas, förutom att vi också underhåller våra olika byggnader: mangårdsbyggnaden, båtmanstorpet, spannmålsmagasinet och bagarstugan.

Hur ser föreningens verksamhet ut?– Vi har ett sommarprogram med tunnbrödets dag, midsommarfirande, Noradagen, vandringar alla tisdagar i juli, hembygdsgårdarnas dag och lite andra evenemang.– Vi sliter för utveckling i bygden. Ödehusinventeringen är ett exempel. Man kan säga att vi är en plattform för utvecklingsmedel, berättar Kristina Sundbaum som också sitter i styrelsen. Det gäller att man orkar hålla i!

Har ni något på gång just nu?– Vi behöver söka pengar för att hållla igång. Det vore jättekul att få bygga upp en Erik Danielskoja!– Vi skulle kunna inspireras av hur andra hembygdsföreningar jobbar, t.ex. en förening i Jämtland som fått igång ett samarbete med skolan och yngre. De har vänt upp och ner på hur man vanligtvis tänker och arbetar!– Hur utvecklar man samlingarna, som lekman? Hur gör man intressanta utställningar? Det vore roligt att kunna visualisera ryssbränningarna.
Vilka utmaningar ser ni framöver?– Ekonomin är en utmaning, vi försöker vara försiktiga.– Att nyrekrytera. Fler äldre faller bort, än som kommer till.
Hur kommer det sig att ni är engagerade i föreningen?– Gemenskapen, att träffas och göra saker tillsammans, säger Per-Åke.Bengt-Åke Lindquist håller med:– Det sociala. Det är inte ett jobb utan ett sätt att leva. Man kan inte sitta och vänta på att någon annan ska göra det.

FAKTA om Nora hembygdsföreningGrundad: 1940, gården fick föreningen 1956.Ordförande: Per-Åke NordquistVerksamhet: Arrangerar evenemang och vandringar, välkomnar nyinflyttade, driver hembygdsgården och Erik Danielsleden, hyr även ut bagarstugan.Antal medlemmar: ca 125Hemsida: Nora hembygdsföreningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. på Facebook, hemsida på hembygd.seLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Intervjun med Nora hembygdsförening publicerades i september 2023.

Nora Hembygdsförening

Skapad av: (2015-02-26 15:27:03) Kontakta föreningen