Möja Hembygdsmuseum fyllde 100 år den 11 november 2022!

Vi ville fira detta och tacka alla som hjälpt till ideellt på Museet under året. Därför bjöd vi in till en jubileumsmiddag i Trålboden, som Älgjaktlaget lät oss vara i.

Styrelsen ordnade med mycket uppskattad hemlagad mat och underhöll med en specialskriven sång på temat hur museet kom till och vad som försiggår där nuförtiden.

En så kallad ”råförare”, ett fiskeredskap som användes vid fiske under isen, skänktes från Bengt Lindfors till museets samlingar. Vi tog också emot en penninggåva från Lars-Olav och Kristel. Vi vill tacka så hjärtligt för dessa fina gåvor och även rikta ett allmänt tack för allt stöd under den gångna säsongen och till alla våra medlemmar!

Styrelsen har påbörjat en del renoveringsarbete under året och kommer att fortsätta enligt den upprättade vårdplanen, ett arbete som måste utföras med omsorg både gällande material

och arbetsmetoder för att bevara husen i dess ursprungliga utförande.

Med önskan om en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År,

/Styrelsen