Oavsett var du befinner dig närmar sig julen. En nödvändig högtid i vinter-mörkret. Något som bryter den mörka kalla isoleringen som en riktig vinter kan innebära. Vi som bor i den här delen av Sverige har det väl ändå bra. Snö och kyla i ställer för regn och rusk. Jag kommer aldrig att glömma den tråkiga känsla jag fick en gång för länge sedan då jag som lokförare körde ett godstågt ill Hallsberg två dagar före julafton. Ljusprydda julgranar som låg omkull-blåsta i ett ständigt ösregn. Vattenblanka gator utan en skymt av snö. Julbelys-ningar som slängde i vinden. Det såg för hemskt ut och jag kände medlidande med de som bodde där, men samtidigt någon form av glädje över att bo där jag bodde i Ånge. Men det är deras hembygd och den hembygd som de älskar, liksom vi älskar vår.Trots att snön kan vara jobbig att hantera ger den ändå någon form av tröst och pålitlighet. Kall, ren och ljus.

På hembygdsgårdarna är de yttre aktiviteterna färre än på sommaren, men det finns naturligtvis undantag. Grötkvällar, jul-marknader och annat julmys. Samtidigt pågår planering för det kommande året för fullt. Hembygdsrörelsen vilar aldrig, den tar bara andan ibland.Trots att vi i Sverige får dras med inflation och lågkonjunktur ser vi med förfäran på det som till exempel sker i Ukraina och nu senats Israel – Palestina konflikten. Det finns alltid de som har det värre. Ska det aldrig ta slut, vart är vår värld på väg? När ska de få fira en lugn och trygg jul? I orostider som dessa verkar många mörka krafter för att smutskasta och förvränga vedertagna sanningar. Hembygdsföreningarna måste vara på sin vakt mot intrång av alla slag. Det har redan förekommit hackning av konton för at tkomma åt föreningarnas ekonomiska medel. Man förvränger gammal historia för att omvända och försöka radikalisera svaga människor.

Alla gamla byar har till exempel någon olustig person eller tråkig händelse som inträffat för längesedan. Mord, pyromaner, häxjakt, svält och misshandel och så vidare. Det är sådana berättelser de med ont uppsåt använder, skriver om och förvanskar så att de ser ut att ha inträffat i nutid och använder i sin politiska gärning. Men kom ihåg att hembygdsrörelsen är politiskt och religiöst obunden.  Vi vill ha en öppen levande hembygd öppen för alla! Ägna din hembygd en tanke i jul. Det är den värd.

God Jul & Gott Nytt År
Mats Fhanér ordförande Medelpads hembygdsförbund,  Thommy Edlund ordförande Ångermanlands Hembygdsförbund

Medelpads Hembygdsförbund

Skapad av: Olof Burlin (2023-12-14 16:15:46) Kontakta föreningen