I dag lördag 241021 var det höstträff för Medelpads och Ångermanlands hembygdsförbund på Söråkers herrgård. Dagen inleddes med att professor emeritus Michael Hard höll ett uppskattat föredrag om ”Kulturens dna, en blick in i framtiden”. Därefter pratade Magdalena Åkerström från Länsmuseet om vad museet arbetar med och hur de vill samarbeta med olika aktörer i länet, bl.a. hembygdsföreningarna.

Efter den välsmakande lunchen vidtog gruppsamtal kring temat ”Strategi för framtiden”. Mats Fhanér berättade sedan om projekt som genomförts och såna som pågick i Medelpad. Dagens värd Tommy, ordförande i Ångermanlands hembygdsförbund, avslutade programmet genom att sammanfatta och knyta ihop det som behandlats under dagen.

Margareta Åkerström Västernorrlands museum
Lena Landin Ångermanlands HBF och Erik Olsson, Sättna hbf