Årsmötet 2024 med Marbäcks Hembygdsförening

Björn Karlsson hälsade välkommen till det välbesökta årsmötet i Hembygdsgården, föreningen har idag 124  medlemmar varav mer än en tredjedel hade kommit till årsmötet. En ny ung medlem Stina Nordström med genuint intresse av sin hembygd presenterades av Björn.Ett speciellt välkomnande till Per Ulfsbo som skulle underhålla med musik och sång.

-Per började med att berätta om den kontroversiella prästen i Askeryd Samuel Hedborn som levde 1783 – 1849. Hedborn känd som textförfattare bl.a. Ute blåser sommarvind sången som också framfördes av Per.

-Lite historia kring Tranåsadvokaten ”Piraten” och några sånger av densamma bl.a. Kivikspolkan.

-Nu var det dags för en historia om Sveriges längsta smalspåriga järnväg som gick mellan Jönköping och Vireda – men tanken var att den skulle fortsatt till Gripenberg om pengarna hade funnits.

-Slutligen lite historia om Fröding som efter utskrivningen 21 mars 1905 från Uppsala Hospital vistades under våren på Furulid vid Skoboviken. Han var alltjämt trött, och de många åren på hospitalet hade minskat hans förmåga att orientera och reda sig i livet utanför ett sjukhus väggar. Per avslutade med att sjunga Frödings ”strövtåg i hembygden”.

Marina Janehed hade färdigställt kvällens förtäring vilken avslutades med att bordsdekorationens tulpaner blev tilltugg till maten – egen tillverkning av tulpanerna som bestod av salladslök, tomater och fetaost.Efter kaffeserveringen vidtog årsmötet där Björn passade på att hälsa Marina välkommen som föreståndare för Hembygdsgården vilket styrelsen tidigare gjort men nu är det känt även för medlemmarna.

Dagordningen faställdes  och Björn valdes att leda mötet med Karin Söderlund som sekreterare. Den nyligen utsända Vår Hembygd 2024 till alla medlemmar fick som vanligt tjäna som årsberättelse. Björn berättade om årets aktiviteter där bland annat mycket arbete nerlagts vid den gamla kvarnen i Herrestad, kvarnen ägs av Bordsjö men hembygdsföreningen tycker att det är viktigt att bevara gamla kulturbyggnader. Bordsjö svara för allt material och även ställningsbyggandet runt kvarnen medan föreningen håller med arbetskraft. Årets sommarutflykt kommer att gå till Herrestad kvarn. Anders Källner redogjorde för kassarapporten som godkändes av revisorerna, kunde också meddela att en stor del av kapitalet har under året använts för reparation av den till Hembygdsgården hörande lägenheten som hyrs ut till föreståndaren i Hembygdsgården. Det blev omval på de flesta posterna vilket betyder att Björn Karlsson fortsätter som ordförande, Karin Söderlund som sekreterare och Anders Källner som kassör. Nyval av ledamot Kristina Pehrsson Golander och nyval av revisor Karl-Johan Källner. På övriga poster blev det omval.

Björn tackade även Marina, Ingegerd och Rolf för deras insatser i köksregionen under årsmötet.Slutligen avtackades Björn Karlsson och Anders Sandberg med en blomsterbukett av Anders Källner för nerlagt arbete vid renoveringen av lägenheten, i Björns fall ingick även gratulation vid den nyligen passerade 70-årsdagen.

Marbäcks Hembygdsförening

Skapad av: Lars Erik Karlsson (2024-03-09 16:05:15) Kontakta föreningen