Ragnar Bjersby föddes som Ragnar Pettersson vid Stora Bjers 1920, där föräldrarna drev jordbruk.

Efter folkskolan valde Ragnar att läsa en realskoleexamen per korrespondens.

Studierna stördes hela tiden av anspråk på honom att delta i arbetet på föräldrarnas gård.

Så småningom kom han dock att läsa vidare och studerade teologi, historia och etnologi vid Uppsala universitet. Sin yrkesbana fortsatte Ragnar som lektor vid lärarhögskolan i Gävle.

Liksom brodern Svante Pettersson var Ragnar mycket musikalisk. Han spelade fiol, cello och gitarr, och var en god sångare. Under flera år medlem i den berömda kören Orphei Drängar (OD).

I boken återger han sina personliga minnen från främst barn- och ungdomsåren.

Han återger träffsäkra iakttagelser av tidstypiska detaljer ur gotländskt vardagsliv.
Kärleksfullt presenteras släktingar, grannar och sockenbor, deras berättande och deras föreställningsvärldar. Han beskriver den fysiska miljön såsom kläder, redskap, byggnader,
vägar och odlingar. Detta manuskript är en lokalhistorisk pärla.

Manuskriptet till den nu tryckta boken färdigställde Ragnar Bjersby år 1998, bara någon
månad innan han avled. Det kom att spridas för läsning inom familjen.
Då berättelserna i stor utsträckning utgår från hans barndomshem, St. Bjers i Lärbro
tillfrågade familjen Lärbro Hembygdsförening om de var villiga att ge ut manuset i bokform, vilket mottogs med glädje och nu genomförts.
Manuskriptet var inte i färdigt skick för tryckning, bl.a. saknades bildmaterial. En hel del redaktionellt arbete har behövt göras. Ett arbete som utförts under 1,5 år av Sven-Ingemund Svantesson och Hans-Ove Hellström, Sättning och layout har utförts av Jenny Nordenankar.

Boksläpp

Lärbro Hembygdsförening