Internattionelle morsmålsdan vårrte intifte 1999 ta UNESCO för att man ske gjette komma ihaug att all ske ha rätta te tæla å skriiv på morsmårle sett. Rånnt heile jorla fires morsmålsdan n 21 februari mæ olik tillstællinga.

Mæ jamta fiir då att mårle vårrt tælas än å atte de e viktut att de finns kvær, nu å framjönom. De gjær mæ på Nationalmuseum Jamtli 21/2 kl 18. All e välkommen. Koost ittnô.

Mæ råkes!

Mårllage at Heimbygda

Jamskans dag

Internationella Modersmålsdagen, instiftades 1999 av UNESCO med syftet att påminna om alla människors rätt att fritt tala och skriva sitt modersmål. Dagen firas världen över den 21 feb. med olika aktiviteter som konferenser, konserter, seminarier etc.

Här i Jämtland firas då, att vårt språk jamska fortfarande är ett levande kulturarv, med ett evenemang på Nationalmuseum Jamtli.

Alla är välkomna den 21/2 kl 18. Fritt inträde.

/Heimbygdas språkkommitté

Heimbygda, Jämtland Härjedalens Hembygdsförbund