Om oss

Harjagers Härads Fornminnes- och Hembygdsförening har ca 400 medlemmar. Föreningens verksamhetsområde omfattas i huvudsak av Kävlinge kommun, men har sitt ursprung i Harjagers härad med socknarna Barsebäck, Hofterup, Löddeköpinge, Saxtorp, Västra Karaby, Hög, Dagstorp, Kävlinge, Södervidinge, Stora Harrie, Lilla Harrie, Virke, Remmarlöv, Västra Sallerup och Örtofta.

Hembygdsföreningen har som sin uppgift att bevara, synliggöra och värna om vår bygds natur- och kulturskatter och är en allmännyttig, ideell förening som är partipolitiskt och religiöst obunden.

Vi förvaltar och vårdar skolmuseet och väderkvarnen i Löddeköpinge och den gamla vattenkvarnen i Allarp. Vårt hembygdsmuseum i Kävlinge brann ner 2020 och en stor del av föreningens kulturskatter försvann. Kvar på platsen finns Brygghuset.

Föreningen anordnar varje år diverse aktiviteter som till exempel den mycket populära stenugnsbakningen i Brygghuset. Julbaket  inleder  julfirandet varje år med storbak enligt gamla traditioner.

Skolmuseet i Löddeköpinge visar bland annat en klassrumsinteriör med undervisningsmaterial från bygdens 250 år långa tradition av undervisning samt en stor samling klassfoton. Visningar för skolklasser och andra grupper arrangeras och museet har öppet hus en lördag i månaden. Möllan i Löddeköpinge, en så kallad holländare, har öppet för allmänheten några gånger varje år (se program).

Vår drogpolicy.

Drogpolicy.docx